Tips Atasi Sembelit Dengan Cepat Dan Berkesan

PERNAHKAH anda meneran hingga merah muka atau mengetap gigi ketika membuang air besar ? Jika anda perlu berdepan dengan kesukaran setiap kali berada di tandas, ini bermakna anda mengalami sembelit. Kebanyakkan orang sering memandang remeh sekiranya tidak membuang air besar walaupun sehingga seminggu atau lebih kerana menganggap perkara itu bukan masalah besar.Ramai juga tidak mengambil berat atau tidak sedar bentuk najis yang dikeluarkan juga petanda usus sedang mengalami masalah atau sebaliknya.

Menurut Ketua Perubatan Boehringer Ingelheim Syarikat Farmaseutikal Global di Malaysia, Dr Mogana Sivalingam, berkata sekiranya lebih tiga hari dalam seminggu tidak membuang air besar, bermakna individu terbabit sedang berdepan masalah sembelit.

Sembelit boleh jadi punca buasir

Gejala dan Tanda-tanda Sembelit

Bagaimana untuk mengesan sembelit di peringkat awal

#Angin terperangkap

Ni mungkin memalukan dalam keadaan tertentu, tetapi itu biasanya merupakan senario yang paling teruk: Anda terasa seolah-olah anda mempunyai udara terlalu banyak dalam perut anda. Ini perlu dikeluarkan dan akibatnya bunyi dan bau yang tidak menyenangkan

#Najis keras atau berketul-ketul

Puncanya adalah umum dan tidak ada sebab tertentu yang mencetuskannya. Apabila najis anda mengandungi terlalu sedikit cecair di dalamnya, ia menjadi kering dan keras. Ini mungkin disebabkan oleh masalah dalam sistem pencernaan anda, tetapi ianya lebih kerap dikaitkan dengan gaya hidup dan persekitaran anda. Antara punca yang mungkin adalah diet yang tinggi lemak dan gula, kurang serat, kurang bersenam , atau perubahan hormon yang disebabkan oleh keadaan seperti menopaus atau kehamilan.

 

Kenali jenis najis anda

#Najis berdarah

Darah di dalam najis bukanlah semestinya tanda masalah yang serius. Kebanyakannya merupakan keadaan yang sementara dan tidak berbahaya langsung. Walau bagaimanapun,adalah lebih baik untuk mendapatkan pandangan doktor untuk mendapatkan kepastian. Doktor boleh membezakan pelbagai bentuk najis berdarah berdasarkan rupa dan konsistensinya. Sebagai contoh, darah berwarna merah cair kebanyakannya datang dari bahagian bawah saluran gastrousus, manakala darah gelap kebanyakannya berpunca dari bahagian atas. Kebanyakan punca bagi najis berdarah adalah tidak berbahaya – contohnya seperti buasir yang semakin besar atau luka kecil di dinding rektum yang disebabkan oleh meneran dengan terlalu kuat.

Najis Berdarah

#Hilang selera makan

Tiada selera untuk menikmati makanan kegemaran anda lagi? Dalam kebanyakan kes, ini hanyalah kerengsaan kecil yang akan berlalu. Tetapi jika kehilangan selera makan anda berterusan tanpa sebarang sebab yang ketara dan berlanjutan untuk beberapa hari,anda perlulah mendapatkan pemeriksaan doktor. Kurang selera makan boleh disebabkan oleh pelbagai sebab fizikal atau psikologi, termasuk tekanan atau masalah peribadi. Walau bagaimanapun, hilang selera makan paling kerap dikaitkan dengan masalah perut.

 

Hilang selera makan

#Ketidakselesaan dan kesakitan

Anda tidak bersendirian dengan masalah ini: Sakit perut adalah masalah yang meluas: 40% orang di UK telah mengalaminya sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Ramai antara mereka mengadu rasa sakit yang mencucuk-cucuk mempengaruhi kehidupan seharian mereka, malahan menjadikan mereka kurang atau mengelak daripada berjumpa dengan orang lain. Sakit perut boleh boleh jadi antara tanda sembelit dan mempunyai pelbagai sebabnya: antaranya ialah persekitaran yang baru dan perubahan rutin, tekanan atau makanan tertentu.

#Kembung perut

Terdapat pelbagai kemungkinan yang tidak berbahaya sekiranya perut anda terasa kembung. Jika ia terjadi sejurus selepas makan, berkemungkinan besar makanan yang kaya dengan serat atau lemak adalah pemangkinnya.Jika waktu kembung perut berlaku tiada kaitan jelas dengan waktu makan, ia boleh jadi berpunca daripada isu gastrousus di mana enzim pencernaan yang terlalu sedikit dalam tubuh anda boleh membawa kepada pengumpulan gas. Pergerakan yang terlalu sedikit dalam usus kecil, disebabkan oleh duduk terlalu lama, adalah satu lagi punca yang mungkin untuk kembung perut.

Kembung Perut

#Membuang air besar kurang sekali dalam seminggu dalam jumlah yang kecil

Adalah lebih baik untuk anda cuba bertenang dan tidak memberikan tekanan kepada diri sendiri: Tiada jumlah yang ‘normal’ untuk bilangan lawatan ke tandas dalam tempoh seminggu oleh kerana setiap individu adalah berbeza. Walau bagaimanapun, pada kebiasaannya,doktor merujuk kepada antara dua kali sehari dan tiga kali seminggu sebagai ‘julat normal’.Dalam julat itu, jumlah yang lebih kecil adalah tanda bagi diet yang kaya dengan protein, manakala bilangan yang lebih besar menunjukkan kuantiti serat yang lebih tinggi.

 

#Sembelit dan cirit birit silih berganti

Najis anda ada kalanya lembik atau cair dan ada kalanya kering disertai rasa sembelit. Ada ketikanya anda masih merasakan yang anda tidak dapat membuang air besar dengan puas.

 

Ketahui punca-punca Sembelit

Punca sembelit selalunya mencerminkan apa yang kita makan, pengambilan makanan yang sewajarnya sangat berkesan untuk mencegah atau melegakan sembelit,” kata Pakar Perunding Perubatan dan Pakar Gastroenterologi, Pusat Perubatan UKM dan Naib Pengerusi, Digestive Health Malaysia, Profesor Madya Dr. Raja Affendi Raja Ali.

1 Kurang Air adalah perkara pertama yg sering dikaitkan dgn sembelit

2 Kurang makan serat buah-buahan dan sayur-sayuran

3 Buat tak tahu perasaan ingin membuang air besar

4 Kurang bergerak atau bersenam

5 Kesan ubat-ubatan seperti ubat batuk (codein), ubat gastrik, penenang

6 Stress, sedih dan risau boleh menyebabkan sembelit

7 Perubahan Hormon seperti mengandung, haid, menopouse. Bagi yang mengandung hormone progesterone yg tinggi meregangkan otot-otot usus menyebabkan sembelit.

8 Penyakit atau keadaan tertentu seperti strok

9 Penyalahgunaan julap

 

Cara Mengatasi  Sembelit Yang Sangat Mudah

 

#Ambil Serat buah-buahan/Sayur-sayuran

Lebihkan pengambilan serat dalam setiap hidangan. Serat banyak terdapat dalam sayuran dan tumbuh-tumbuhan.

 

#Kurangkan makanan diproses seperti daging dan sosej

 

 

#Makan Herba dan Rempah

Masukkan herba dan rempah-ratus dalam hidangan seperti halia, kunyit, cili merah, ketumbar dan jintan manis. Kebanyakan herba dan rempah-ratus ini memudahkan penghadaman dan membuang toksin yang berkumpul pada hati, buah pinggang, perut dan limpa

#Minum banyak air

Banyakkan minum air kosong, sekurang-kurangnya tiga liter sehari. Cara paling mudah adalah dengan memerhati isyarat tubuh dan minum apabila mula terasa dahaga. Perhatikan juga sekiranya air kencing mula berwarna kuning pekat, banyakkan minum air kosong

 

#Bersenam sekurang-kurang berjalan kaki selama 30 minit setiap hari dan perbanyakkan pergerakan fizikal

Lakukan senaman dan regangan badan. Senaman meningkatkan metabolisma, meningkatkan simulasi kontraksi usus dan melawaskan perkumuhan

 

#Buang Air Besar Setiap Hari Untuk Elak Masalah Kerap Sembelit

Ia adalah cara sebaiknya untuk mengeluarkan toksin, benda kotor dan hormon yang rosak dalam badan. Jika tidak, anda terdedah pada pelbagai masalah seperti kurang oksigen dalam darah akibat terlalu banyak toksin. Bau mulut dan badan yang busuk, insomnia, mual dan gatal-gatal badan adalah simptom anda mengalami masalah sembelit.

 

 

 

Ketahui Tips Atasi Sembelit Dengan Cepat dan Berkesan Dengan pengambilan Vitamin Shaklee secara Konsisten

1.OSTEOMATRIX

KENAPA OSTEMATRIX KALSIUM BERKESAN ATASI SEMBELIT???

Bagi yang tak tahu apa tu OSTEMATRIX, ia merupakan vitamin yang mengandungi KALSIUM + MAGNESIUM + VITAMIN D. Sebab ni la, pill kalsium shaklee ni YANG TERBAIK BERBANDING PIL-PIL KALSIUM KAT FARMASI. Kandungan Vitamin D dalam Ostematrix ni membantu penyerapan maksimum kalsium.

MAGNESIUM pulak berfungsi untuk melancarkan pergerakan usus dan meyerap air dalam badan. Ia juga merangsang pergerakan otot. Usus juga merupakan otot terpanjang dalam tubuh kita.

 

2. OMEGA GUARD

Baik untuk sendi dan otot.Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat dari tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Omega membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut.

3. HERBLAX

Ramai yang menggelar herblax sebagai julap. Tetapi ia bersifat ‘julap lembut’ dan terbukti secara klinikal baik untuk kegunaan jangka panjang. Herblax adalah hasil kombinasi 9 jenis herba semulajadi yang baik untuk masalah penghadaman termasuk sembelit. Ia membersih secara lembut dan mengembalikan proses semulajadi pergerakan usus. Herblax juga membantu membersihkan usus dengan mengeluarkan semua najis lama dan yang tersekat di dalam tubuh.

 

4. ALFALFA COMPLEX

Tumbuhan alfalfa lebih dikenali sebagai raja segala tumbuhan kerana akar alfalfa boleh menjalar sehingga 20 kaki bawah tanah untuk menyerap pelbagai nutrisi. Alfalfa Complex pilihan terbaik untuk sembelit kerana ia mengandungi serat. Alfalfa Complex juga boleh membantu membuang toksin dari badan termasuk membersih hati dan kolon. Sifat alfalfa yang beralkali sangat baik untuk meneutralkan badan yang banyak asid. Alfalfa Complex ini di datangkan dalam 2 pek iaitu satu pek 330 biji dan satu lagi 700 biji. Setiap biji / tablet alfalfa shaklee ni mudah ditelan dan boleh juga dilarutkan di dalam air suam.

 

 

5. VIVIX

Bagaimana Vivix berfungsi?

Super antioksida yang membantu memulihkan sel otot yang keras kejung akibat sukar membuang air besar.Menyahkan toksin dari organ, darah dan usus supaya mudah disingkirkan

“Pengalaman sendiri menggunakan vivix secara konsiten rasa sangat luar biasa.Kenapa saya kata begitu, selepas makan vivix buat pertama kali saya alami cirit selama 3 hari berturut dan untuk pengetahuan semua saya memang ada masalah untuk membuang air besar setiap hari.Kebiasaannya saya akan membuang 3-4 hari sekali.Bayangkan betapa banyak nye toksin2 yang lama terkumpul dan tersimpan..Hrmmm macam-macam cara saya dah cuba untuk atasi sembelit nih seperti kerapkan pengambilan sayuran dan buah-buahan dalam makanan seharian,akan tetapi masalah masih sama.Akhirnya saya ikhtiar pula dgn VIVIX , HERBALAX , OSTEOMATRIX DAN OMEGA GUARD. Alhamdullilah kesannya sangat memuaskan hati.Hati rasa legaaa sangat bila masalah sembelit ni sudah berakhir dengan hanya bantuan Vitamin ni saja tanpa saya on apa2 ubat julap dan sebagainya. Memang berbaloi beli dan cuba even kita rasa Mahal…Jangan Kerana sayangkan duit, tapi kesihatan kita terabai.. 

 

 

 

TESTIMONI MASALAH SEMBELIT BERAKHIR DENGAN AMBILAN SUPLEMEN SHAKLEE

 

 

Masalahnya adalah SAKIT TUMIT & SUKAR BERAK.

Mungkin ade yang gelak, tapi masalah ni buat hidup Kak Yang huru-hara.SAKIT TUMIT yang melampau sangat. Setiap pagi bila bangun tidur, kalau boleh taknak jejak kaki ke lantai. Sebabnya, seakan Kak Yang memijak duri. Sakit ya amattt. Punya la tekan-tekan dan ketuk tumit ni, supaya sakit hilang.Kalau berdiri lama-lama atau berjalan lama pun akan sakit. Sampai Kak Yang terpaksamelupakan hobi, iaitu tawaf mall.

Satu keadaan yang Kak Yang alami, semasa tengah drive balik kampung. Tiba-tiba sakit menyucuk-nyucuk di tumit datang. Ya Allah…masa tu dah la di highway. Nak berhenti di rnr jauh lagi, Kak Yang just teruskan drive sambik menahan SAKIT MENYUCUK tu. Nak nangis rasanya.huhuhu

Tapi penderitaan Kak Yang itu tamat setelah Kak Yang bertemu OSTEMATRIX & OMEGA GUARD. Hasil konsisten selama 2 ke 3 bulan, tanpa sedar masalah Kak Yang ni hilangggg. Serius, memang Kak Yang tak sedar.Dalam masa yang sama, masalah sukar berak Kak Yang jugak selesai. Dikalangan family memang dah tau masalah sukar berak ni. Sampai pernah di cop “KENSUK” hahaha. Masalah ini yang membuatkan badan KakYang penuh toksin dan membuatkan Kak Yang cepat letih, tidak bermaya dan kulit kusam.

Alhamdulillah, syukur kepada Allah. Berkat pengambilan 2 vitamin ni membuatkan Kak Yang bebas dengan 2 masalah besar ini.Kepada yang mengalami masalah seperti Kak Yang, anda boleh la mencuba set ini. Semoga ia dapat membantu anda. Insyallah.

 

 

Berminat untuk atasi masalah sembelit dengan cepat dan berkesan dengan Set Shaklee ?

Saya adalah pengedar Shaklee Perak. Saya boleh COD area berhampiran Ipoh,Seri Iskandar,Teluk Intan ,Sitiawan dan pengeposan ke seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.NAK BELI SENDIRI???

Boleh terus buat pembelian online hanya 1 click link di bawah ini

 

 

Daftar Ahli satu kelebihan 

Dapatkan produk Shaklee beserta diskaun 15%-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.

Anda boleh juga mendaftar secara terus dengan SHAKLEE icon di bawah

 

 

Anda boleh dapatkan khidmat konsultasi dari saya untuk pembelian produk anda dengan hubungi/sms/whatsapp saya di nombor 013-4882042

Nadirah Talib

Pengedar Shaklee Anda

013-4882042

WHATSAPP :http://www.wasap.my/60134882042

FB                   :https://www.facebook.com/NadTalib

IG                    :https://www.instagram.com/nad_naturalvitamin/

Terima kasih kerana mengunjungi blog vitamin saya..

 

*Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

*These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge