Kenapa Kita Perlukan Suplemen Pada Zaman Serba Moden

Assalamualaikum dan Salam berbahagia buat semua pembaca blog mentor sihat cantik sis nad.

Zaman sekarang ni tak semua orang ambil suplemen, tak semua orang suka makan suplemen kan? Sebab apa, mostly boleh dapat dari pemakanan setiap hari. Betul tak?

Persoalannya, cukup ke nutirisi harian kita hanya dari pemakanan sahaja? Betul ke semua makanan yang kita ambil tu sihat? Boleh ke hanya bergantung kepada pemakanan sihat semata-mata? Haa banyak betul soalan 

“Thomas Edison seorang bijak pandai yang hidup sebelum wujudnya kita lagi di dunia ini pun sudah mula berfikir sedemikian. Sedangkan dunia pada waktu itu belum lagi maju seperti sekarang dan kehidupan pada masa itu masih hijau di sana sini dan sejuk mata memandang. Betapa jauhnya pemikiran beliau.”

Baru-baru ni kawan sis berkata…”Tak payah makan vitamin, pantang makan sihat la kita. Org zaman dulu umur panjang tak makan vitamin pon sihat jeee…”. Zaman dulu dan zaman sekarang banyak berbeza bukan? Orang zaman dulu makan ulam-ulaman,makan terus je tak masak pon. Dulu2 takder pon burger,hotdog, ayam kfc sume tu. Dan bila kita makan berpantang pon tak jugak cukup khasiat walhal yang kita pantang tu la banyak khasiatnya.

Soalan-soalan ini biasanya ditanya bila disebut tentang kebaikan dan kepentingan supplemen.

 

“Perlu ke ambil supplemen , hari-hari saya sihat je, tak sakit. Alhamdulillah.”

“Ambil supplement ke tak ambil supplement sama je.”

“Ambil supplement pun sakit juga.”

“Pergi hospital pun doktor bagi vitamin juga. Free lagi”“

“Orang yang banyak penyakit je kena ambil supplement”

“Tak pandai la bab-bab nak ambil supplement ni”

 

Secara mudahnya, fungsi supplemen atau makanan tambahan adalah membekalkan nutrien berkualiti di samping diet yang seimbang.

 

Makanan Tambahan , Bukan Lagi Pilihan

 

ANTARA SEBAB MENGAPA BADAN KITA PERLUKAN SUPLEMEN/VITAMIN ADALAH

Korang tau tak? Kenapa zaman moden macam sekarang ni kita perlukan suplemen untuk kekal sihat. Ada 4 sebab utama

 

1. Pemakanan

Kita suka makan makanan yang diproses, sebab mudah. Tapi sebenarnya tak sihat kan? Lepas tu suka ambil fast food mcm KFC la, Pizza la kan, makanan berminyak dan bergoreng pun banyak cthnya roti canai, ishh semua sedapplahh nyummmm . Haa so korang rasa cukup sihat ke?

 

 

 

2. Lifestyle 

Then cara hidup korang seharian. Selalu letih kesana-sini, berpanas, korang seorang perokok, ibu hamil, selalu stress. Lepas tu jarang bersenam plak kan. Ini maknanya korang memang perlukan suplemen ok

 

 

3.  Pencemaran

Setiap hari kita terdedah dengan pelbagai jenis pencemaran. Paling banyak ialah pencemaran udara seperti habuk dan asap kereta. Eh asap rokok pun ada tau. Bahaya kan? So, agak-agak perlu tak suplemen?

 

 

4.  Risiko Penyakit Zaman Moden

Tau tak apa jenis penyakit tu? Antaranya kencing manis, heart attack, strokes. Eh jangan kata awak muda lagi takkan kena penyakit macam ni. Seawal umur 20an pun boleh terkena kencing manis tau, even budak belasan tahun pun ada. Haa seram tak? Puncanya dari pemakanan tidak sihat 🤨

So, dari 4 sebab utama kat atas ni, rasanya korang perlu suplemen tak? Terpulang pada badan sendiri ya. Korang lebih tahu badan korang kan.

Kalau nak ambil suplemen janganlah berasaskan testimoni semata-mata. Pilihlah yang ada kajian sains yang boleh dipercayai. Yang ada data klinikal. Pilihlah yang selamat dan berkesan. Memang banyak yang berkesan, tapi tak semestinya ia selamat ok.

Serius tak sis cerita bab suplemen, hehe 😝. Pilihan di tangan korang lah ya. Pilih untuk jangka masa panjang. Kita nak sihat bukan untuk sehari dua jer tau. Jom kita tonton dan fahamkan dengan lebih jelas lagi melalui video mengapa kita perlukan suplemen by yoursupermomHD .

 

Nak order Shaklee atau nak konsultasi, boleh hubungi Sis Nad ok 😉

 

Agen Shaklee Perak ( Ipoh , Seri Iskandar , Sitiawan )

Nadirah talib ( ID 1220841 )

Whatsapp : www.wasap.my/60134882042

FB : https://www.facebook.com/NadTalib

IG:  https://www.instagram.com/nad_naturalvitamin/

 

 

 

 

You may also like

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge